Hvornår var det Evangelium skrevet af Mark? BYU Ny

Den Dato Markerer Evangeliet: Indsigt fra Loven i

Dato Evangeliet Skrevet Af Mark

Evangeliet om Mark - Wikipedia

Hvis de begivenheder, der er beskrevet i Mark ' s Gospelreally blev bevidnet af dens forfatter, vi kunne forvente, at forfatteren towant til at fortælle os om dem, lige som han huskede dem, der sker,mens chiastic struktur kræver, at han har ændret thesequence og betydning af begivenheder. Hvad vi ved er, at de andre evangelier var klart, der er baseret på Mark ' s Gospel, og derfor må have været senere i gang. Det er blevet bekræftet af sekulære historikere, at James wasexecuted af Kong Herodes Agrippa 1 (barnebarn af Herodes den Store)kort før Påsken eventuelt i 42AD. Men, som med de tre andre, var det oprindeligt anonyme og var kun tilskrives St Mark senere i det andet århundrede. De fleste bibelske lærde acceptere, at Evangeliet Ifølge St Markwas den første, skrevet af de fire kanoniske Evangelier. James Crossley også spørgsmål af den opfattelse, at Mark 13 afspejler den Jødiske krig, der argumenterer for, at der er andre plausible historiske indstillinger. Lukas skriver at de ikke-Jødiske befolkning i verden, der er bestilt til at gøre det ved en mæcen, der kaldes Theophilus, til hvem han behandler sin konto. Det er klart, at Matthæus og Lukas kopieret fra Mark ' s Gospel,fordi, når deres Evangelier indeholder materiale, der findes i Mark, thewording på græsk er næsten den samme som den, der i Markus-Evangeliet. Desuden, Markus-Evangeliet (kapitel 13), er Jesus fortæller disciplene, at verden vil ende på livet af nogle af dem, der så er til stede, og at de vil se ham vende tilbage på skyer af herlighed. Ved en parallel læsning i den oprindelige græske sprog, kirkefædrene indså snart, at der var en litterær afhængighed blandt de synoptiske evangelier ( Matthæus, Markus og Lukas ). Eksperter i gamle tekster bemærk, at når kopieringen har fundet sted, jo mere omfattende-konto er næsten altid den senere. A: Koiné græsk, den dialekt, der anvendes i alle de fire Nye Testamentes evangelier var lingua franca i det meste af Mellemøsten, bortset fra de Palæstinensiske Jøder. Derfor Markere var den tidligste synopticgospel.. Johannes ' Evangelium var løst baseret på Lukas Evangeliet, med somematerial taget direkte fra Mark. Beviserne for dette er, at både Matthæus og Lukas omfatter mange af Mark 's ord i deres egne konti, og så det er meget sandsynligt, at de havde kopier af Mark' s gospel, som for at se, når de skrev deres egne konti fra deres egen vinkler - Matthew som en Jøde og Lukas, som en Hedning. Lige som Lukas fortæller, at Mark (og John på Luk ), når der er forskel på de to konti, så også Matt konsekvent uddyber Mark.

Dato Evangeliet Skrevet Af Mark

Disse er de ord, der tilskrives Jesus, som menes at være kommet fra den hypotetiske ordsprog dokument kaldet 'Q'. Matthew andJohn er kendt som to af de disciple af Jesus og ville thereforehave været øjenvidner til de begivenheder i evangelierne, mens Mark andLuke var ledsagere af Paulus. De ikke det, så var de alle skrevet, før 70AD. (2) den seneste dato, kan være mere indsnævret til ingen laterthan 44AD:- Evangelierne sætte kommentarer til at forklare mere særlige begivenheder,skikke og mennesker. Der var mange evangelier er skrevet over tid, men de fire evangelier vi nu ved, var de fire, der bedst matchede de lærdomme af den gren af Kristendommen, der dominerede, og derfor havde det privilegium at definere det Nye Testamente. Også, MissingBlock på overbevisende måde viser, at Luke var afhængige af Mark ' s Gospel foreverything han vidste om Jesus liv. For at vise, at Mark var det første er det kun nødvendigt at bevise, at Mærket skal have været den oprindelige, fra hvilket de andre blev kopieret, snarere end nogen af de alternative kopiering scenarier. 'Q' - Dokument, undertiden kaldet 'Q' Evangelium, er et hypotetisk ordsprog dokument, der kan forud Mark, men dette er usikkert. De fire evangelier er sammen i det nye testamente, fordi de fortæller historien om Jesus, der kommer med en god nyhed om ham som vor frelser.

Johannes ' Evangelium menes at have været inspireret af Lukas Evangeliet, med noget materiale, der tages direkte fra Mark. Alle de synoptiske Evangeliet forfattere henvise til denne ødelæggelse asyet fremtiden, og ikke fortiden, og selv om John gør notspecifically henvise til det, ødelæggelse af Jødedommens Hellige By ofJerusalem og deraf følgende dødstal var sohorrificall den gospelswould har henvist til det, hvis de havde været writtenpost-70AD. Mark vidste, at varigheden af Påskemåltidet var threehours, og at det, der er indgået med at synge en salme. Jesus siges at have døde omkring 30 eller 33 CE, yetMark Gospel blev ikke skrevet indtil omkring år 70 e.kr., og theother evangelierne var, selvfølgelig, endnu senere. Vi kan derfor overveje offentliggørelse af Matthew ' s Gospel fjerde begivenhed, der ændrede verden af samfund, hvor Evangeliet blev skrevet. Godt, han sagde, at han var elev af Polykarp, der i turnwas en pupile af John himslef, forfatteren af det fjerde evangelium. Matthew er nore svært, men eksperter er enige om, at det formentlig stammer fra omkring den samme tid, som Lukas ' beretning. Fodnoter (1) En parallel struktur er en litterær sekvens, hvor en openingset af begivenheder, der er i kontrast med den anden, parallelle sæt af eventsthat spejle den første. Det bringer os til 6 pm på fredag aften, hvilket afspejler thebeginning af passion på 6 pm torsdag aften. Så i mit sind, som helt klart går på vegne af earlydatings af Evangelierne (måske slutningen af 30 ' 40 ' for Mark).